Att bygga ett hus #7 – Upphandling och avtal

bild

Så kommer då till slut del sju i min bloggserie. En serie i åtta delar, där det varje vecka dyker upp ett nytt inlägg här på bloggen på temat att bygga ett hus.

De första sex delarna hittar ni HÄR.

Idag berör jag ämnet upphandling och avtal.

Först lite kort om entreprenadformer.
Man kan säga att det, lite grovt, finns två sätt att handla upp sina entreprenörer. Den första är totalentreprenad och den andra någon form av delad entreprenad.

En totalentreprenad innebär att man anlitar en entreprenör (vanligtvis den byggfirma man väljer) vilken i sin tur står för att alla andra hantverkare (underentreprenörer) utför sina delar i projektet, på rätt sätt och i rätt tid. Man tecknar alltså ett avtal.  Detta kan underlätta mycket om man inte känner sig så bekväm i projektledarrollen. Men man ska vara medveten om att man får betala för samordningen i projektet och därför kan en offert på en totalentreprenad vara lite högre än en delad entreprenad.

En totalentreprenad kan handlas upp redan från början, och står då även för att samordna konsulternas jobb under tiden huset ritas. Ett vanligare sätt är att man handlar upp en totalentreprenad när man redan har ritningar och bygglov färdigt. (Detta kallas ibland Generalentreprenad)

En delad entreprenad innebär istället att du handlar upp två eller flera entreprenörer separat. Du har alltså två eller flera avtal och står själv för att samordna de olika aktörerna (om du inte också handlar upp en samordnare vill säga)

Båda typerna av entreprenader eller varianter av dem kan användas oavsett om man bygger ett modulhus eller ett lösvirkeshus.

Upphandlingen och avtalet

Det vanligaste när du ska genomföra ett så stort projekt som att bygga ett helt hus är att du tar in priser från flera olika entreprenörer. Du kan handla upp ditt bygge till ett fast pris men det vanligaste är att du får ett budgetpris med ett ungefärligt slutpris och att hantverkarna sedan jobbar på löpande räkning. Då betalar du helt enkelt för de timmar som det tar att uppföra huset medan det i ett fast pris ofta är medräknat ett påslag för eventuella oförutsedda händelser.

När du väljer entreprenör är det viktigt att förutom priset kontrollera att företaget innehar F-skatt och rätt behörigheter. Kolla också upp att företaget har försäkringar, vilka garantier de lämnar och att de inte har några betalningsanmärkningar eller skulder.

När du sedan ska teckna ett avtal med din/dina entreprenör/er finns det några saker som är viktiga att få med. Avtalet ska innehålla arbetets omfattning, projektets start- och sluttider och pris. Avtalet bör också reglera hur ändringar ska hanteras. Skulle det bli så att det blir tilläggsarbeten ska dessa också dokumenteras skriftligt under processens gång.

En hel del att tänka på med andra ord.
Mitt tips är att fundera på om det inte kan vara värt att betala lite mer för att få en smidig process och en trygg entreprenör som levererar kvalitet.
konsumentverkets hemsida finns mer bra information att ha med sig på vägen.
Lycka till!

Annonser

2 comments

  1. Mycket bra att du tar upp detta.
    Ändå kan det vara svårt att ta till sig för en lekman.
    Själv märker jag att det är svårt att förstå skillnaden på konsult och installatör. Tänkaren-planeraren kontra utföraren. Och båda rollerna ska ha kompetens så klart.

    Gilla

    1. Tack för feedback! Och visst är det lätt att blanda ihop begreppen och rollerna.
      Även kompetensen skiljer ju sig mycket om man exempelvis jämför elkonsulten och elektrikern.
      Väl värt att betona skillnaden!
      Kram!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s